شماره تماس : 09136552011

سن مناسب آموزش زبان برای کودکان

سن مناسب آموزش زبان برای کودکان :

امروزه بزرگترین دغدغه والدین داشتن کودکی دوزبانه می باشد . ولی مهمترین نکته در شروع آموزش زبان به کودکان دانستن سن مناسب برای شروع دوزبانگی است . متاسفانه سایت ها و پیج های اینستاگرامی بسیاری هستند که جهت منافع شخصی خودشان ، علاوه بر اینکه روش های غیر اصولی و غیر استاندارد را برای آموزش به مار می برند ، بدون هیچگونه تحقیق و منبع علمی سنین متفاوت را به عنوان سن مناسب دوزبانگی اعلام می کنند .

پس من این امر را ضروری دیدم که کاملا علمی در جوامع بین المللی با تحقیق و مطالعه بهترین سن دوزبانگی را بررسی کنم و در طی این مقاله سعی دارم چند مقاله که در زمینه دوزبانگی انتشار یافته است را بررسی کنم .

اولین مقاله که در اینجا قصد بررسی آن را داریم نوشته شده توسط Joshua K.Hartshorne( August 2018) می باشد : ( https://doi.org/10.1016/j.cognition.2018.04.007 )

در این مقاله از دوران کودکی که سن مناسب دوزبانگی است به عنوان دوره بحرانی نام برده شده است به این علت که صرف نظر از علت آن به کاهش پیشرفت توسط یادگیرندگان بزرگسال را تاکید می کند .

در این مقاله عنوان شده است که احتمالا مزیت کودکان در یادگیری زبان از انعطاف پذیری عصبی برتر ناشی می شود . یا سال های بیشتر یادگیری ، محدودیت هایی در پردازش شناختی که مانع از پرت شدن حواس آنها توسط اطلاعات نامربوط می شود . عدم تداخل زبان اولی که به خوبی یادگرفته اند ، تمایل بیشتر برای آزمایش و خطا ، تمایل بیشتر برای همنوایی با همسالان خود .

همانطور  که توسط Patkowski(1980) اشاره شد ، محققان علاقه مند به دوره های بحرانی به 2 سوال مرتبط و در عین حال متمایز تمرکز می کنند :

  • چگونه توانایی یادگیری با افزایش سن تغییر می کند ؟
  • اگر کسی در سن خاصی شروع به یادگیری کند ، چقدر می تواند مهارت داشته باشد ؟

سوالات متفاوت هستند زیرا فراگیری زبان آنی نیست ، به عنوان مثال ، زبان آموز مسن تری که (به طور فرضی ) زبان را با سرعت کمتری فرا می گیرد . از نظر تئوری ، به اندازه کافی در یادگیری پافشاری کند ، همچنان می تواند به مهارت کامل دست یابد .

در مجموع تجزیه و تحلیل ها در این مقاله به توانایی یادگیری دستور زبان اشاره می کنند که در دوران کودکی حفظ می شود و در اواخر نوجوانی به سرعت کاهش می یابد .

مقاله بعدی که در اینجا قصد داریم بررسی کنیم نوشته شده توسط Gabe wood (Aprill.6.2022) می باشد.

( blog.rosettastone.com/whats-the-best-age-to-learn-a-new-language/ )

در این مقاله می خوانیم که بهترین سن برای یادگیری زبان جدید :

جدیدترین مطالعات درمورد یادگیری زبان و سن توسط محققان دانشگاه هاروارد و MIT انجام شده است و نتیجه گیری شده است که شروع یادگیری یک زبان جدید قبل از سن 10 سالگی به زبان آموز بهترین شانس را برای دستیابی به مهارت مشابه با زبان مادری می دهد .

و چرا قبل از 10 سالگی ؟

به این دلیل که مغز کودکان در یادگیری قواعد گرامری و تلفظ زبان های جدید ماهر است . این مزیت تا حدود 17 و 18 سالگی ادامه دارد و پس از آن ب سرعت کاهش می یابد . شروع فرآیند یادگیری زبان قبل از 10 سالگی به فرد زمان زیادی می دهد تا گرامر و لهجه مناسب یک زبان را یاد بگیرد در حالی که بهترین توانایی را دارد .

همچنین در این مقاله عنوان شده است که کودکان در یادگیری ضمنی ، که شامل مواردی مانند گوش دادن به یک زبان جدید و تقلید از آن است ، بهتر هستند ، در حالی که بزرگسالان در یادگیری صریح و مطالعه عمدی یک زبان بهتر هستند . بزرگسالان نسبت به کودکان دامنه توجه و مهارت های سواد بیشتری دارند ، بنابراین می توانند از جلسات یادگیری بیشتر بهره ببرند .

سنی که در آن شروع به یادگیری زبان می کنید همه چیز نیست . آنچه مهمتر است استفاده از روش مناسب برای یادگیری است . همان مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه هاروارد و MIT نشان داده که افرادی که زبانی را با غوطه ور شدن کامل در آن یاد می گیرند نسبت به افرادی که در کلاس زبان یادگرفته بودند ، بسیار مسلط تر بودند .

برای اطلاع از بهترین شیوه های آموزشی برای کودکان مقاله زیر را مطالعه کنید :

 

در پایان لازم به ذکر است تحقیقات بسیاری در زمینه سن مناسب آموزش زبان برای کودکان انجام شده است که در مقالات بعدی بیشتر بررسی خواهیم کرد ولی چیزی که همه مقالات در آن اتفاق نظر این است که هر چه زودتر یادگیری زبان دوم را شروع کنید بهتر و سریع تر زبان جدید را آموزش می بینند .

 

اشتراک گذاری مقاله :

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
چت از طریق واتساپ